Bu durum iki ülke ortasında kablo üzerinden bağlantı ilişkilerinin kesilmesine neden oldu. Bunun neden apansızın gerçekleştiğine şimdi kimse karşılık veremiyor. Finlandiya Dışişleri Bakanlığı ve Berlin’deki Dışişleri Ofisi‘nden “derin kaygılı” açıklaması gelirken, mevzuyla ilgili soruşturma başlatıldı.
C-Lion1, Finlandiya‘nın başşehri Helsinki’den Almanya kıyılarına, Mecklenburg-Batı Pomeranya’daki Rostock‘a kadar 1.172 kilometre uzuyor ve Helsinki’den sonra Finlandiya’nın Hanko kentine kısa bir yol kat ediyor.
︎Litvanyalı yayın kuruluşu LRT akşam saatlerinde İsveç irtibat şirketi Telia‘ya atıfta bulunarak, İsveç ile Litvanya ortasındaki bir kablonun Pazar günü aslında hasar gördüğünü bildirdi.
İSVEÇ HER İKİ OLAYI DA ARAŞTIRIYOR
Telia sözcüsü, İsveç’in Gotland adası ile Litvanya ortasındaki Arelion irtibat kablosunun fizikî olarak hasar gördüğünü fakat Litvanyalı Telia müşterilerinin büyük bir kesinti yaşamadığını söyledi. Deniz fiber optik temasının yakın vakitte yine tamir edileceği bildirildi.
İsveç’te Sivil Koruma Bakanı Carl-Oskar Bohlin, SVT radyo istasyonuna İsveç yetkililerinin iki olayı araştırdığını söyledi.
︎Cinia, C-Lion1 kablosunun Baltık Denizi’nin tabanında, çapa yahut taban trolü üzere dış tesirlerle koptuğunu düşünülüyor. Şirketin basın toplantısında, olayın en ağır nakliye bölgelerinin dışındaki İsveç sularında meydana geldiği belirtildi. Şu anda kasıtlı sabotaj konusunda rastgele bir bilgi bulunmuyor.
“KÖTÜ NİYETLİ AKTÖRLERİN HİBRİT SAVAŞI”
Federal Dışişleri Bakanı Annalena Baerbock ve Finlandiyalı mevkidaşı Elina Valtonen ortak bir açıklama yayınlayarak şunları söyledi.
“Böyle bir olayın, kasıtlı hasar kuşkularını derhal gündeme getirmesi, vaktimizin değişkenliği hakkında çok şey söz ediyor. Avrupa güvenliğimiz sadece Rusya’nın Ukrayna’ya karşı saldırgan savaşıyla değil, birebir vakitte berbat niyetli aktörlerin hibrit savaşıyla da tehdit ediliyor.”
C-Lion1’deki sorunun çözülmesinin ne kadar süreceği hala bilinmeyen. Cinia’ya nazaran deniz altı kablo tamirleri çoklukla 5 ila 15 gün sürüyor. Bunun için kablonun denizden, Fransa’nın Calais kentinden etkilenen bölgeye gelecek bir tamir gemisine kaldırılması gerekiyor.
Bağlantı, 2016 baharından bu yana direkt Finlandiya’dan Orta Avrupa’ya giden tek deniz altı bilgi kablosu üzerinden sağlanıyor. Finlandiya ile Almanya ortasındaki birinci direkt yüksek süratli bilgi kontağıdır ve saniyede 144 terabit toplam kapasiteye sahip
‘SEBEP ÇİN KONTEYNER GEMİSİNİN ÇAPASI’
Neredeyse bir yıl evvel, yeni NATO üyesi Finlandiya ile öteki NATO devleti Estonya arasındaki Baltık Denizi boru çizgisi Baltık ilişkisi hasar gördü – Finli müfettişlere nazaran, büyük olasılıkla “Yeni Yeni Kutup Ayısı” isimli Çin konteyner gemisinin çapası yüzünden.
Olayın kaza mı yoksa kasıtlı sabotaj mı olduğu şimdi bilinmiyor . Bu süreçte iki AB ülkesi ortasındaki bilgi kablosu da hasar gördü.